GDPR-verktyg som byggts för ett smidigt och effektivt dataskyddsarbete
Med insikter från över 200 dataskyddsombud som deltog i vår undersökning har vi byggt ett verktyg som skapar struktur och visar värdet av ert dataskyddsarbete. Ni leds pedagogiskt genom både uppbyggnad och utvärdering av en verksamhetsanpassad dokumentation. Allt samlat på ett ställe.
Gemensamma utmaningar
Gemensamma lösningar
1. Ont om tid och svårt att få överblick
Många DSO:er vittnade om splittrade arbetsflöden – dokument i mappar, mejltrådar och manuella påminnelser. Det gör det svårt att både hålla koll och känna kontroll.
Allt från rutiner till register, åtgärder och kontroller samlas på ett ställe – med checklistor, notifieringar och automatiska översikter. Du ser vad som är gjort och vad som återstår, direkt.
2. Svårt att nå ut i organisationen
Nästan hälften upplever att det är utmanande att nå hela verksamheten, både vad gäller stöd, utbildning och den övervakande delen.
Du kan tilldela arbetsuppgifter, skapa utbildningsmoduler och dela vägledningar direkt i plattformen. Alla ser bara det de behöver – och du ser vem som gjort vad.
3. Inget bra sätt att visa resultatet av arbetet
Över 30 % saknade ett enkelt sätt att visa ledningen hur dataskyddsarbetet faktiskt går – och vad som återstår.
Genom vår dashboard och många smarta rapportfunktioner får du snabbt fram vad du behöver. Perfekt för styrelserapportering, revision eller vid tillsyn.
Vad är det BÄSTA med att vara dataskyddsombud?
DSO 212
Frågan är litet tokig. Kommunala tjänstemän är sakliga och opartiska, vi springer inte omkring och tycker, vi jobbar.
DSO 118
Att man kan ge andra en aha-upplevelse och förståelse för DSF. Att få andra att tycka att detta är roligt, händer ibland.
DSO 002
Folk litar på ens svar.
DSO 003
Jag tycker om ordning & reda.
DSO 013
Det är utmanande och viktigt. Man får vara delaktig i att utforma nya processer och rutiner. Bryta ny mark.
DSO 010
Otroligt varierande arbetsuppgifter. HR, forskning och utveckling, IT, intern kontroll, nya affärsmodeller.
DSO 155
Skapar möten med delar av organisationen som jag normalt inte träffar.
DSO 155
Att GDPR inte handlar om att säga nej som många tror utan hur man ska göra för att det ska bli rätt.
DSO 215
Gillar man komplexa utmaningar så är det en utmärkt uppgift. …exempelvis att "översätta" lagtexten till något "kort, lättsmält och sexigt" för att på så sätt nå fram. Variationen och det högre syftet att göra något bra för andra människor.
DSO 056
Att hjälpa och stötta.
DSO 202
Att vara den fristående oberoende rollen som kan agera utifrån de registrerades bästa.
DSO 198
Det känns bra att få se till att vi som företag lever upp till de krav som ställs på oss.
Vad är det SÄMSTA med att vara dataskyddsombud?
DSO 052
Svårt att upprätthålla intresset hos alla medarbetare.
DSO 203
Eventuella intressekonflikter och att vara en "nej-sägare".
DSO 101
För lite tid till DSO, arbetar även med mycket andra uppgifter som tar en del tid.
DSO 051
Att som budbärare av GDPR och rättsutvecklingen inom integritetsskydd ofta bli ifrågasatt med hänvisning till att andra företag och myndigheter inte vidtagit några nya åtgärder.
DSO 188
Att man många gånger inte blir inbjuden till diskussioner eller förhandlingar med leverantörer i kravställningsprocessen, men vid avtalsförhandlingen ändå förväntas skapa ett tillräckligt dataskydd för företaget.
DSO 042
När man har informerat flera gånger och upptäcker ett nytecknat pub-avtal med underbiträden i USA. 🙁
DSO 108
De IT-leverantörer som inte gjort hemläxan....
DSO 237
Jag får ingen tid avsatt till detta viktiga arbete.
DSO 032
Kan bli väldig juridiskt, rädd för att göra fel.
DSO 144
Att känna sig besvärlig som ställer krav, att inte känna att jag har förtroendet, att ha för dålig kunskap, ensamt...ensamt...ensamt.
DSO 079
Krångliga skrivningar, lagtexter, avtal etc. när man inte har en juridisk bakgrund.
DSO 129
Snårigt regelverk, svårtolkat, önskar mer stöd.
DSO 113
Den passivt aggressiva tonen från organisationen, att eftersom man inte kan göra jobbet åt dem så kan man inte räkna med att det blir gjort.
DSO 209
Att verksamheten inte riktigt förstår vad rollen innebär och att man kan uppfattas som en person som hela tiden säger nej.
DSO 222
Att det är ett så brett område och det blir svårt att hålla sig ajour på allt.
DSO 231
Ansvaret för verksamhetens GDPR-compliance försöker man lägga på mig. "...det är ju bara du som kan...”
DSO 083
Ingen att bolla med.
DSO 054
Otydlighet kring vissa delar i rollen.
DSO 114
…inte tillräckligt med vägledning i vissa frågor. Ta ex. följderna av Schrems II där alla nu på varsitt håll försöker hitta lösningar. Här borde IMY eller något ge mer stöd till oss alla. Hade varit mer tids- och kostnadseffektivt.
DSO 115
Bristen på engagemang inom organisationen, i princip endast DSO som arbetar med frågorna inom organisationen. Det känns bra att få se till att vi som företag lever upp till de krav som ställs på oss.
Presentation av vår dataskyddsombudsundersökning
Vi delar med oss av de utmaningar och erfarenheter som nämndes av 236 andra DSO:er i vår senaste DSO-undersökning.
























